Mar 22, 2013

MOC DODATKÓW W OBRAZACH ROBERTA DOISNEAU

I znowu Robert Doisneau. Ten sam artysta, to samo miasto - Paryż, ten sam sposób fotografowania - z zaskoczenia, bez przygotowania. Chociaż to już było, postanowiłam zrobić coś czego nie zamierzam mieć w zwyczaju, jeszcze raz przywołać prace tego fotografa. Miał ich on jednak w swoim portfolio tyle, że nie sposób wrzucić je do jednego worka i uznać Doisneau za temat zamknięty. Nawet w kwestii mody. Fotografie Paryżanina są niezwykłym źródłem wiedzy na jej temat, mimo, że nie jest ona głównym obiektem ich zainteresowań. Ostatnio szukam nieznanych fotografii tego artysty, a stare wciąż odkrywam na nowo.

Na zdjęciach bardzo ważne są szczegóły, dopełniają one historię, którą ma opowiadać fotografia. Większość fotografii tego artysty ukazuje życie zwyczajnych ludzi - ich styl bycia, sposób spędzania wolnego czasu, dziecięce zabawy na ulicy czy pracę. Wtedy, tymi istotnymi elementami stają się obraz, pomagający zgadnąć o czym rozmyśla siedząca przy nim dziewczyna, czy malowidło zwierząt w rzędzie, które wydają się przypominać stojących obok nich w kolejce ludzi. Takie niewidoczne na pierwszy rzut oka szczegóły można też znaleźć na tych zdjęciach fotografa, które dla osób takich jak ja ukazują przede wszystkim modę. Zapierającym dech sukniom, oryginalnym płaszczom lub po prostu strojom charakterystycznym dla lat 30. towarzyszą niebanalne akcesoria. Ogromne kapelusze, bogato zdobione diademy, ozdoba do włosów przypominająca łapacz snów. To tylko niektóre damskie akcesoria, które chciałoby mieć w swojej kolekcji wiele kobiet. Chociaż te elementy nie zwracają uwagi jako pierwsze, są ważną częścią zdjęć. Ukazują m.in. bogactwo i splendor życia bogatszej części mieszkańców Paryża. Nie brak również takich ozdób, które były bardzo popularne w ówczesnych czasach i mogły sobie na nie pozwolić nie tylko zamożne kobiety. Uwagę zwraca typowy paryski beret, który ma na zdjęciu Sabine Azema, francuska aktorka, a na jednej z fotografii widać kilkanaście kobiet mających na głowie takie same (lub prawie)kapelusze. W takich przypadkach widać, że w życiu mieszkanek Paryża ważną rolę w kwestii mody odgrywały również akcesoria.

Teraz wydaje mi się to bardziej oczywiste niż wcześniej, przy moim pierwszym spotkaniu z Robertem Doisneau. Nie od dziś przecież wiadomo, że moda to nie tylko kreacje czy buty, ale też (albo przede wszystkim) dodatki. Kobiety, które (przypadkowo lub nie) stały się obiektem zdjęć tego fotografa tak dobrze dobierały je do swoich strojów,że na pierwszy rzut oka nie wyróżniają się. Stanowią po prostu zgraną całość z innymi elementami. Ostatnio, przypominając sobie małe arcydzieła paryskiego artysty i wyszukując nowe, postanowiłam skupić swoją uwagę wyłącznie na biżuterii i innych akcesoriach.

Na początek obraz, który zainspirował mnie do przyjrzenia się uważniej kobiecym dodatkom na zdjęciach Roberta Doisneau. Ozdoba na głowie kobiety siedzącej po lewej stronie jest według mnie najbardziej efektowna ze wszystkich poniżej pokazanych. Stanowi przykład tego, że chociaż zazwyczaj nie zauważa się jej w pierwszej kolejności, jest elementem godnym uwagi.

"Les potins d'Elsa Maxwell"
"Les sables d'Olonne"
"Daniele Delorme"
"Photographie Triopmhale"
"Comtesse Gaelle et Monsieur Pedro"

"Diademes chez le Comte Etienne"

"Elsa Schiaparelli s'amuse"
"Sabine Azema aux Baux de Provence"
"Les bigoudis du peintre", Palm Springsjedna z wypraw Roberta Dosineau do Stanów Zjednoczonych
"Le photographe et les boulistes",
jeden z niewielu przykładów mody męskiej, wszyscy trzej mężczyźni mają nakrycia głowy
nieznane zdjęcie z Palm Springs, USA
"Women with the same hat"

1 comment:

Tell me what you think. Can't wait to read your comment.