Mar 26, 2013

na odwrót, czyli SZTUKA W MODZIE

W ostatnim czasie w Polsce bardzo wzrosła popularność początkujących firm odzieżowych. Produkują unikatowe ubrania i stawiają przede wszystkim na jakość, a nie na ilość. Zyskują rozgłos bardzo szybko, nie tylko w naszym kraju, ale na całym świecie! Swój sukces zawdzięczają często...facebook'owi, bo właśnie on jest często jedynym miejscem, gdzie prezentują swoje kolekcje. Ich popularność to wręcz fenomen polskiego rynku odzieżowego. Przykładowo, projektantki marki Brzozowska Fashion, już po niecałym roku działalności miały okazję pokazać swoje legginsy w poznańskim City Parku na Projekcie Mała Czarna. O bluzach Aloha from Deer marzono jeszcze przed wprowadzeniem ich do sprzedaży! Największym sukcesem może się jednak poszczycić Local Heroes, założony przez blogerkę Aretę Szpurę i Karolinę Słotę. Jednym z pierwszych ''klientów'' koszulki ze znanym sloganem doing real stuff sucks był...Justin Biebier (do którego dziewczyny same ją wysłały)! Zaraz po nim wielkimi fanami marki zostali Rihanna, Rita Ora czy Cara Delevingne.

W parze z fenomenem szybkości sukcesu początkujących marek, idą ich oryginalne pomysły. Chodzi tu przede wszystkim o nadruki, o których można bez wątpienia powiedzieć, że zwracają dużo uwagi. Jako pierwszy, Polskę zawojował motyw galaxy, który jako jedno z pierwszych wykorzystało Aloha from Deer. Niemalże równo z nim, wielką popularnością zaczęły się cieszyć nawiązania do sztuki. Słynne obrazy i rzeźby stały się inspiracją dla wielu marek, które nanoszą je na swoje ubrania i dodatki. Mamy więc legginsy z "Narodzinami Wenus", sukienki w całości pokryte jednym z plakatów Alfonsa Muchy czy etui na iPhone'a ozdobione rzeźbą Michała Anioła. Sztuka inspiruje również marki zagraniczne. W zeszłym roku sieciówka Pepe Jeans stworzyła kolekcję Andy Warhol by Pepe Jeans, która jest swoistym oddaniem hołdu temu artyście. Efektem tej inspiracji były koszulki zdobione słynnymi puszkami Campbella czy torebki z portretem Marilyn Monroe. Projektantów australijskiej firmy Black Milk Clothing natchnęły witraże rodem z gotyckich katedr. Postanowili je umieścić na obcisłych minispódniczkach, a nawet strojach kąpielowych. Wzorem do naśladowania są też komiksy, a wykorzystała to znana marka obuwnicza Jeffrey Campbell i biżuteriyjna Ania Kruk Najbardziej nietypowym przykładem "sztuki w modzie'' jest projekt Daria rysuje, Oni mówią, którego wyniki pracy można kupić w poznańskim Sklepie z Cytatami. Na koszulkach, torbach czy notesach widnieją podobizny znanych pisarzy i poetów oraz cytaty z ich twórczości. Jest to niesamowicie oryginalny pomysł i jestem pewna, że chociaż zrodził się niedawno, szybko zdobędzie popularność.

Główną funkcją mody bardzo często jest prowokacja. Teraz w celu osiągnięcia tego efektu używa się sztuki! Przykładem są np. rubensowskie "Trzy Gracje" z bluzy Aloha from Deer, która dziś jest chyba najbardziej rozpoznawalnym produktem marki. Nie dość, że są zupełnie nagie, to jeszcze zdecydowanie odbiegają od dzisiejszego kanonu piękna. Firmy odzieżowe coraz częściej inspirują się wizerunkami Matki Boskiej i innymi chrześcijańskimi obrazami czy dziełami. Nic więc dziwnego, że wzbudzają dużo kontrowersji. Moim zdaniem najbardziej jednak szokują nadruki Sugarpills. Marka ta nie tylko wykorzystuje znane obrazy czy rzeźby, ale przerabia je i dodaje prowokujące napisy. Oczy Mony Lisy zasłonięte są tekstem "trust no bitch", a na męskich genitaliach w posągu Dawida widnieje napis "cock".

Oprócz tego, od dłuższego czasu dużą popularnością cieszą się nieprzerwanie nawiązania do sztuki, w postaci muzyki czy filmu. Gdy znane sieciówki zaczęły wprowadzać do swoich kolekcji koszulki z logo jakiś zespołów lub zdjęciami muzyków, potwierdziły ich status artystów kultowych. Jednak tego typu pomysły wcale nie muszą powodować, że będą z tego powodu szczęśliwsi. Bohaterowie koszulek to zazwyczaj artyści, którzy są tak znani, że nie potrzebują rozgłosu w postaci promowania ich przez H&M. Ubrania tego typu kupują przede wszystkim osoby (nastolatki) chcące mieć koszulkę z ,,fajnie wyglądającym'' i ,,modnym'' nadrukiem. Gdybym była Slashem, chyba nie byłabym zachwycona widokiem fanki disco-polo w T-shircie z moją podobizną.

Poniżej najlepsze przykłady prawdziwej korespondencji sztuk - malarstwa, grafiki, rysunku, rzeźby, a nawet literatury z modą.

 

Sugarpills
inspiracja: "Mona Lisa" Leonardo da Vinci, "Dawid" Michał Anioł

Mr. GUGU and Miss GO
inspiracja: "Pocałunek" Gustav Klimt

 Aloha from Deer 
inspiracje: "Trzy Gracje" Peter Paul Rubens; "Ogród rozkoszy ziemskich" Hieronim Bosch
  Black Milk Clothing
inspiracja: witraże katedralne
Daria rysuje, Oni mówią
Sklep z Cytatami
inspiracje: "Lalka" Bolesław Prus; "Dziady" Adam Mickiewicz
 Sexy Sweaters
inspiracja: grafiki Roya Lichtensteina

Jeffrey Campbell for Black Milk; Jeffrey Campbell
 inspiracje: komiksy; "Batman"
Hukk
inspracja: "Huśtawka" Jean-Honore Fragonard

 
Ania Kruk
inspiracje: komiksy
   Andy Warhol by Pepe Jeans
inspiracja: sztuka Andy'ego Warhola
 

No comments:

Post a Comment

Tell me what you think. Can't wait to read your comment.